Wednesday, February 29, 2012


Ya Allah, Subhanallah... Mana hilangnya perikemanusiaan?

"Celaka betul!!!", "kepala hotak dia buat gitu kat budak!!!!", "Mesti owner dia ni menyakitkan hati, klu x, takkan pekerja dia nak sabotaj dia..." dan macam2 lagi la kata2 dan bayangan yang akan keluar drpd mulut dan bayangan kita bila tau ada kejadian macam ni... Betul x?

Nak dijadikan cerita, aku pernah hantar anak ke taska ni pd tahun 2008... Aku kenal baik dengan pemiliknya, Kak Shahera.. sgt baik orgnya... Mmg aku kenal dia x lama, x sampai 6 bln pun tapi tempoh tu dah cukup utk aku mengenali personaliti dan menyelami hatinya...

Dia ni sorang yg sgt menyayangi anak2... Hantar dan ambik sendiri anak2 yg bersekolah, siapkan makanan untuk anak2 di rumah, jaga kebajikan pekerja... dan sgt menghargai dan menghormati kerja org lain... Dalam pada tu, sempat pula menyertai kelas Al-Quran bersama dengan anak2nya...

Kali terakhir aku jumpa dia, tahun 2010... Masa tu aku baru turun drpd kelas Qiraati... Apa lg, terus borak pjg la... Igt lagi masa tu dia hanya tunggu anak2 dia dalam kereta....

Aku : Kak Shira...., apa khabar? Lamanya x jumpa... tunggu anak ke?
Kak Shira : Khabar baik..., tu la, tgk2 tadi mcm kenal... a, a saya tunggu anak... Hara mengaji kat sini juga ke?
Aku : Iya. Jauhnya akak hantar anak ngaji... Akak x nak join sama ke?
Kak Shira : Kat tempat akak x ada... Teringin juga tapi malu la..., dah la saya baca tersekat2...
Aku : Oooo... Nak malu apanya kak? Hara pun sama juga, dah lama x mengaji... Ni, siap mula belajar Alif, Ba Ta balik ni... Budak2 tu pun heran tgk... Apa la makcik ni baru belajar alif ba ta... hahaha...
Kak Shira : Iya? Tu la kan, klu x mula belajar bila lagi....

Minggu berikutnya, bila aku ke kelas, Kak Shira pun ada... Bukan main seronok lagi aku.... Kami x lama dalam kelas yg sama. Mungkin rezeki Kak Shira, pusat qiraati tu buka cawangan dekat dengan rumah dia...

Sejak tu aku x jumpa lagi dah dgn dia...

Dan..., klu diizinkan Allah jumpa dggn dia dlm masa terdekat ni, pasti aku akan tanya apa cerita sebenarnya....













No comments:

Post a Comment